www.friendsofenisa.eu
Η νέα Μάχη της Κρήτης

Η Ευρώπολις υπενθυμίζει ότι η Μάχη της Κρήτης, ήταν πρώτα και πάνω από όλα, η μάχη για την ανθρώπινη αξιοπρέπεια των Κρητικών, των Ελλήνων, των Ευρωπαίων και ολων των Ανθρώπων.Μια από τις σύγχρονες Μάχες της Κρήτης, είναι πρώτα από όλα και πάνω από όλα, η μάχη για το δικαίωμα της Ευρωπαϊκής Νησιωτικής Ευρώπης,να έχει τα ίδια δικαιώματα με την Ηπειρωτική Ευρώπη. Οπως το να φιλοξενεί ένα ΕυρωπαΪκό Οργανισμό, τον ΕΝΙΣΑ, όπως φιλοξενεί τους άλλους 26 η Ηπειρωτική Ευρώπη. Είναι μια μάχη για την αξιοπρέπεια του Ευρωπαίου πολίτη, δηλ. για μια Ευρώπη της συνοχής, της ισόρροπης ανάπτυξης, του αμοιβαίου σεβασμού, του αμοιβαίου συμφέροντος και της αλληλεγγύνης.
 

 

Κεντρική arrow Μίκης Θεοδωράκης arrow Γιατί υποστηρίζω Μίκη Θεοδωράκη; (ΙΙ)
Γιατί υποστηρίζω Μίκη Θεοδωράκη; (ΙΙ) E-mail
17.01.06

(Αρχοντικό 08.08.2005)

Διεθνής ακτινοβολία και απήχηση Το ελληνικό πλεονέκτημα.

( Ότι είναι γνωστό και αυτονόητο στους ξένους και στους υπόλοιπους Έλληνες για την αξία του έργου του Μίκη Θεοδωράκη, άρχισε να είναι και για τους Κρητικούς, που με το τριήμερο συνέδριο, την τελετή ανακήρυξης σε Επίτιμο διδάκτορα από το πανεπιστήμιο Κρήτης ξεκίνησε η κάλυψη μιας απόστασης. Προσφορά στην κατανόηση της σημασίας του έργου και της προσφοράς του στη χώρα μας και από τους πολλούς, καθώς και στο ξεκίνημα για την αξιοποίησή του και από την Κρήτη, είναι το προχθεσινό και σημερινό κείμενο και εκείνα που ακολουθήσουν)

Υπάρχει άραγε άλλος Έλληνας, που να είχε την ακτινοβολία και την απήχηση που είχε ο Μίκης Θεοδωράκης σε πολιτικούς ηγέτες της Υφηλίου και σε λαούς;

Ποιος άλλος Μουσουργός μπορεί να πει ότι προσκλήθηκε, θαυμάστηκε, χειροκροτήθηκε ή επιδιώχθηκε η επαφή και η σχέση μαζί του, από ηγέτες της εμβέλειας του Γερμανού Μπραντ, του Σουηδού Πάλμε, του Γάλλου Μιτεράν, του Νοτιαφρικανού Μαντέλα κα, περισσότερο από όσο ο Μίκης Θεοδωράκης;

Ποιος άλλος Μουσουργός παρουσιάστηκε μπροστά σε τόσους διαφορετικούς λαούς, σε τόσες διαφορετικές περιοχές της Υφηλίου και γνώρισε την ανταπόκριση και την απήχηση που είχε ο Μίκης Θεοδωράκης.

Ποιος άλλος Μουσικοσυνθέτης μπόρεσε να κάνει τον απλό και χωρίς σπουδές εργαζόμενο να τραγουδά στο χώρο της δουλειάς του, στο σπίτι του, στις παρέες του, την αφρόκρεμα της ελληνικής και διεθνούς ποίησης, καταξιωμένης και πολυβραβευμένης, ακόμη και με Νόμπελ;

Ποιος άλλος πέτυχε καλύτερα τη σύνθεση της ελληνικής μουσικής, και τα ακούσματα των Ελλήνων από την αρχαιότητα έως σήμερα; Ποιος συνέδεσε καλύτερα και αποτελεσματικότερα την πνευματική δημιουργία της αρχαίας, με την πνευματική δημιουργία της σύγχρονης Ελλάδας;

Ποιος άλλος προσανατόλισε τη δημιουργία του αλλά και την ίδια του τη ζωή, στην διαμόρφωση ενός ελεύθερου αλλά και πανανθρώπινου Έλληνα πολίτη. Ποιος άλλος δημιούργησε ελληνικότερη μουσική με τέτοια παγκόσμια και πανανθρώπινη απήχηση και αποδοχή;

Ποιος άλλος υπηρέτησε με τη ζωή του και το έργο του τις πανανθρώπινες αξίες της Ελευθερίας, της Δημοκρατίας, της Δικαιοσύνης, της Ανθρώπινης αξιοπρέπειας, και της Ειρήνης, όπως ο Μίκης Θεοδωράκης;

Ποιος άλλος Έλληνας συγκέντρωσε τέτοια Εθνική αλλά και παγκόσμια υποστήριξη και έφτασε τόσο κοντά στο Νόμπελ Ειρήνης όσο ο Μίκης Θεοδωράκης το 2000;

Ποιος άλλος όταν θα εκτελούνται στο μέλλον τα έργα του θα παραπέμπει τους εκτελεστές και τους ακροατές του τόσο στην διαχρονική Ελλάδα και στη διαχρονική πνευματική της προσφορά στο πανανθρώπινο γίγνεσθαι, όσο ο Μίκης Θεοδωράκης;

Υπάρχουν πολλοί Ευρωπαίοι και Λαοί της Υφηλίου που σε μια πανανθρώπινη νοητή συγκέντρωση θα μπορούσαν να πουν ότι διαθέτουν ένα Πνευματικό Άνθρωπο, ένα Μουσουργό που με τη ζωή και το έργο του υπηρέτησε τις πανανθρώπινες αξίες όσο ο Μίκης Θεοδωράκης;

Διαθέτει άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ένα Πνευματικό σύμβολο και Φάρο του ύψους, του διαμετρήματος και της εμβέλειας του Μίκη Θεοδωράκη, όπως διαχέεται μέσα από τη ζωή και το έργο του;…


Προσωπικότητα στην Ελλάδα και τον κόσμο..


Δεν αποκλείεται διαβάζοντας αυτό το κείμενο να σκεφθεί και να πει ο αναγνώστης τη λέξη «Υπερβολές». Κι όμως όταν θα εκδοθούν τα πρακτικά του τριήμερου συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στα Χανιά και της τελετής αναγόρευσης σε Επίτιμο διδάκτορα, αυτός ο αναγνώστης θα αντιληφθεί το μέγεθος της έλλειψης ενημέρωσής του.

Στην τοποθέτησή του « 80 πληροφορίες και σκέψεις για 80α γενέθλια», ο ερευνητής, μελετητής, βιογράφος του Μίκη Θεοδωράκη, πρόεδρος του «Διεθνούς Ιδρύματος Μίκης Θεοδωράκης ΦΙΛΙΚΗ» και δημιουργός της πρώτης ιστοσελίδας για τον Έλληνα Μουσουργό, Γκυ Βάγκνερ, που ασχολείται εδώ και 32 χρόνια με τη ζωή και το έργο του συντοπίτη και συμπατριώτη μας, αναφέρει μεταξύ άλλων:

« Ο Θεοδωράκης παραμένει ο μεγαλύτερος παραγνωρισμένος συνθέτης. Δεν είναι μόνο ένας μοναδικός συνθέτης, αλλά και ένας αυθεντικός συγγραφέας και ένας ποιητής μεγάλης ευαισθησίας και δημιουργικής δύναμης. Το Μουσικό του έργο είναι από τα μεγαλύτερα και τα πιο ποικίλα όλων των εποχών. Μόνο ο Telemann και ο Bach, υπήρξαν τόσο παραγωγικοί όσο εκείνος. Παρά τα χρόνια παρανομίας, καταπίεσης, βασανισμού, εξορίας, τις εκατοντάδες περιοδείες που τον έκαναν πολλές φορές να ταξιδέψει σ’ όλον τον κόσμο, ο Θεοδωράκης πραγματοποίησε ένα γιγάντιο έργο…..Δίκαια μπορεί κανείς να αναρωτηθεί πως κατάφερε να πραγματοποιήσει τέτοιο έργο, ακόμα και αν γνωρίζουν πόσο μεθοδικά και πειθαρχημένα εργάζεται. Είναι ο μεγαλύτερος συνθέτης ασμάτων του 20ου αιώνα. Είναι ο πραγματικός και αντάξιος διάδοχος του Franz Schubert. Σαν τον Schubert, ο Θεοδωράκης « εμπνέεται» τις μελωδίες, κι εκείνες «κολλούν» στις λέξεις. Η μάλλον παντρεύονται το νόημα και το περιεχόμενό τους. Ποιος άλλος μπορεί όπως ο Θεοδωράκης, να περάσει τόσο εύκολα από μια χαρούμενη μελωδία ενός κύκλου τραγουδιών σε άβυσσο θλίψης όπως στις συμφωνίες του, για να εκφράσει τις χαρές και τις ευτυχίες, τις δυστυχίες και τον πόνο της ζωής ; Της ζωής του, μιας ζωής πολλών εντάσεων. Τα τραγούδια του Θεοδωράκη έδωσαν φωνή στους μεγαλύτερους ποιητές του 20ου αιώνα, στους βραβευμένους με Νόμπελ, Σεφέρη, Νερούντα, Ελύτη, ως και στους Λόρκα, Ρίτσο, Αναγνωστάκη, Σικελιανό, Κικμέτ, Ελευθερίου, Γκάτσο, Λειβαδίτη, Καμπανέλλη, Γιάννη και Μίκη Θεοδωράκη….Δεν ανήκει σε καμιά σχολή, σε κανένα παρεκκλήσι. Δεν αφήνει τίποτα να τον διατάσσει, ούτε η πολιτική, ούτε η μουσική. Είναι ελεύθερος…. Με τη δημιουργία του «Επιτάφιος» συνειδητοποιεί ότι έχει για πρώτη φορά συνθέσει ελληνική μουσική, απαλλαγμένη από τις «παρωπίδες» της «εθνικής» μουσικής, σύμφωνα με τα δυτικά κριτήρια και η οποία, με μέσα που βασίζονται σε μια παράδοση βαθιά ριζωμένη στην Ελληνικότητα, προσδίδει νέα διάσταση σε μια ποίηση μεγάλης επικαιρότητας: «Ο Επιτάφιος» παραμένει πάντα μια μουσική επίκαιρη, που έχει αποκτήσει παράλληλα διαχρονική διάσταση….Με τις ανατροπές που φέρνει στη μουσική της χώρας του, προσδιορίζει το μουσικό και πολιτικό του έργο που είναι η αναζήτηση της σύμπνοιας, της ενότητας των αντιθέσεων και των αντιφάσεων μέσα από μια εθνική αντίληψη απέναντι στον εσωτερικό και εξωτερικό εχθρό. Το 1960 δήλωνε «Δεν γράφω τραγούδια για να διασκεδάζω τους ακροατές. Αυτή δεν είναι μουσική για να ξεχνάς. Μέσα απ’ αυτήν πρέπει να κερδίσουμε τη χαρά της καλλιέργειας, της απαίτησης, της ενδυνάμωσης. Πρέπει να υποκινεί την σκέψη, τη θέληση για μια ομορφότερη ζωή . Γι’ αυτό πρέπει να ριζώνει στην σκέψη του λαού…Στόχος του Θεοδωράκη ήταν πάντα η πνευματική και πολιτική ένωση του λαού, η κυριαρχία του λαού, η «δημο-κρατία» η οποία απορρέει από την πραγματική ίση διανομή ευθυνών. «Ενωθείτε» είναι το συμπέρασμα του «Τραγουδιού του Νεκρού Αδελφού» και του «Canto Olympicο»… Ενότητα των Ελλήνων ως πρότερη προϋπόθεση για να μην ξαναζήσουν ότι στιγμάτισε το παρελθόν τους… Η φιλία του Θεοδωράκη είναι ένα από τα πολυτιμότερα δώρα που μου έχει δώσει η ζωή..»


Το τεράστιο άγνωστο έργο…


Η Στεφανία Μεράκου που ασχολείται από το 1997 με το «Αρχείο του Μίκη Θεοδωράκη» που βρίσκεται στη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας «Λίλιαν Βουδούρη», στην εισήγησή της είπε μεταξύ άλλων: « …Ενδεικτικά αναφέρω ότι το υλικό που βρισκόταν στο σπίτι του συνθέτη στο Βραχάτι μεταφέρθηκε στην Αθήνα με φορτηγό και ότι το υλικό που υπήρχε στο σπίτι της Αθήνας μας πήρε τρεις μήνες να το καταμετρήσουμε και να το καταγράψουμε πρόχειρα πριν το μεταφέρουμε στην Βιβλιοθήκη. Από το 1997 μέχρι σήμερα έχουν ασχοληθεί για την τακτοποίηση του αρχείου του αρκετοί μουσικολόγοι για την μουσική και ιστορικοί για τα γραπτά κείμενα…Με την πρώτη επαφή με το υλικό αυτό και μόνο, πολύ εύκολα συμπεραίνει κανείς ότι ο δημιουργός του είναι μια εξαιρετική δημιουργική προσωπικότητα. Όλες αυτές οι δημιουργικές πτυχές του, μουσική, ποίηση, λόγος, φιλοσοφία, πολιτική, κοινωνική ευαισθησία, αναδεικνύουν έναν πληθωρικό ευαίσθητο και μαχητικό άνθρωπο…Ο Μίκης Θεοδωράκης είναι μια προσωπικότητα που έχει συμβάλλει στην ανάπτυξη και καθιέρωση πολλών θεσμών στην ελληνική μουσική από το 1950 μέχρι σήμερα μια ολόκληρη δημιουργική πενταετία δηλαδή και έχει γίνει αντικείμενο πολλών ερευνητών… Ο ελληνικός μουσικός Θεοδωράκης προσπάθησε μεταξύ άλλων να συστήσει ορχήστρες και θεσμούς για να γίνει προσιτή στο ευρύ ελληνικό κοινό η μουσική και η μουσική εκπαίδευση.

Ο Μίκης Θεοδωράκης είναι μέρος της ζωής μας. Η μουσική και η φιγούρα του είναι παντού συνδεδεμένη με ευχάριστες και όχι τόσο ευχάριστες στιγμές μας. Η πρωτοπορία του, το όραμά του για την ελληνική μουσική επηρέασε τις επόμενες γενιές Ελλήνων συνθετών, κίνησε τον ελληνικό λαό και άλλαξε το τοπίο της ελληνικής μουσικής πραγματικότητας. Η μουσική του βρίσκει πάντα χώρο, από φιλικές παρέες ένα καλοκαιρινό βράδυ μέχρι στις μεγάλες αίθουσες όπερας και συναυλιών όλου του κόσμου.

Αυτό που μετράει είναι ότι η μουσική του Θεοδωράκη είναι στην καρδιά των Ελλήνων. Μετά από πολλούς αγώνες το όραμα της ελληνικής έντεχνης μουσικής που ο Θεοδωράκης άρχισε να υλοποιεί την δεκαετία του 1960 πραγματοποιήθηκε. Είμαστε τυχεροί οι Έλληνες που ο Θεοδωράκης μας έμαθε να ακούμε τη μουσική του, να την τραγουδάμε και να την αγαπάμε.


Τελευταία ανανέωση ( 17.01.06 )
 
< Προηγ.   Επόμ. >

Μενού
Κεντρική
Ευρώπολις γιατί;
Κρήτη-Ευρώπη
Μίκης Θεοδωράκης
ENISA
50 Χρόνια Ευρώπης
Εκπομπή Αφανείς Ήρωες
Λουξεμβούργο
Κρήτη
Ηράκλειο
ΒΙΚΕΛΑΙΑ Βικέλειος Μορφωτική Εταιρία
Αντισταθείτε
Πρωτοβουλίες
Συνεντεύξεις-Αρθρογραφία-Δημοσιεύματα
Ειδήσεις και νέα
Χρήσιμες ειδήσεις και πληροφορίες
Τρίτη Ηλικία
Sitemap
Σύνδεσμοι
Επικοινωνία
Αναζήτηση
Εγγραφή στο Newsletter
 
Τελευταίες ειδήσεις
Δημοφιλή Άρθρα
Ψηφοφορίες
Η άποψή σας για την εκπομπή
 


© europolis 2005