www.friendsofenisa.eu
Η νέα Μάχη της Κρήτης

Η Ευρώπολις υπενθυμίζει ότι η Μάχη της Κρήτης, ήταν πρώτα και πάνω από όλα, η μάχη για την ανθρώπινη αξιοπρέπεια των Κρητικών, των Ελλήνων, των Ευρωπαίων και ολων των Ανθρώπων.Μια από τις σύγχρονες Μάχες της Κρήτης, είναι πρώτα από όλα και πάνω από όλα, η μάχη για το δικαίωμα της Ευρωπαϊκής Νησιωτικής Ευρώπης,να έχει τα ίδια δικαιώματα με την Ηπειρωτική Ευρώπη. Οπως το να φιλοξενεί ένα ΕυρωπαΪκό Οργανισμό, τον ΕΝΙΣΑ, όπως φιλοξενεί τους άλλους 26 η Ηπειρωτική Ευρώπη. Είναι μια μάχη για την αξιοπρέπεια του Ευρωπαίου πολίτη, δηλ. για μια Ευρώπη της συνοχής, της ισόρροπης ανάπτυξης, του αμοιβαίου σεβασμού, του αμοιβαίου συμφέροντος και της αλληλεγγύνης.
 

 

Κεντρική arrow Συνεντεύξεις-Αρθρογραφία-Δημοσιεύματα arrow Ελαιόλαδο: Το διαρκές έγκλημα.
Ελαιόλαδο: Το διαρκές έγκλημα. E-mail
15.12.08
ΝΑ ΡΙΧΘΕΙ ΦΩΣ ΣΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΑΙΤΙΑ.ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ, ΣΤΗ ΣΥΝΚΑΛΥΨΗ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΑΠΟΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟ .

--------------------------------------------------------


Ελαιόλαδο: Το διαρκές έγκλημα (1)



Tου Ηρακλή Γαλανάκη

Ενα έγκλημα συνεχίζεται να διαπράττεται εις βάρος ενός από τους ζωτικότερους κλάδους της ελληνικής οικονομίας, της ελαιοκαλλιέργειας, με θύματα τους αγρότες. Μακροπρόθεσμα θα συμπαρασύρει και τους σημερινούς θύτες, όπως συνέβη και σε άλλου τομείς. Πιο πολύ όμως υποσκάπτεται η διατροφική ασφάλεια των κατοίκων. Υπονομεύεται άφρονα ένας ενδογενής οικονομικός κλάδος της οικονομίας, με μεγάλες δυνατότητες και περιθώρεια εξωστρέφειας, με αρνητικότατες μελλοντικές επιπτώσεις για την κοινωνική συνοχή και την ειρήνη της τοπικής κοινωνίας και της ελληνικής γενικότερα οικονομίας. Ποιοι συμπράττουν σ'αυτό το έγκλημα;Γιατί επιβάλλεται ένας πραγματικός εθνικός “ξεσηκωμός”; Ποιο μέλλον ετοιμάζομε;Ελάτε να τολμήσουμε, τουλάχιστον, να το σκεφτούμε.



Οι πρωτεργάτες σκαπανείς της ελπίδας



Επιστρέφοντας στο χωριό μου το Αρχοντικό-πρώην Αλητζανή- του δήμου Αρκαλοχωρίου, επιθύμησα να κάνω ένα περίπατο στα μέρη που έζησα μικρός.Πέρασα λοιπόν από την περιοχή όπου στο μεσημεριανό διάλλειμμα του δημοτικού σχολείου,12 με 2, πήγαινα να ξεπετραδίσω το χωράφι, όπως και πολλοί άλλοι συνομίληκοί μου,εκείνη την εποχή.Συνέχισα πιο κάτω, είναι εκεί όπου ερχόταν οι Θραψανιώτες κι έφτιαχναν τα καμίνια για να ψήσουν τα πήλινα δημιουργήματά τους, κυρίως πιθάρια. Κατηφορίζοντας έφτασα στο μέρος όπου δυο άτομα, βλέποντας τον παπού μου, Μανώλη Πλευράκη, να μετακινεί μια τεράστια πέτρα, φοβήθηκαν τόσο πολύ, που ακύρωσαν την κλεψιά των βοδιών του, όπως είχαν προγραμματίσει, σύμφωνα με τα μετέπειτα λεγόμενά τους, σ' ένα καφενείο, του χωριού.
Ανηφορίζοντας πέρασα από εκεί που ήταν εκείνοι οι θάμνοι, θυμάρια, ασπάλαθοι, ασκηνοπόδια, κατσοπρύνια, που χρησίμευαν σαν δαδί για το άναμα του φούρνου ή του τζακιού. Χιλιάδες κυβικά πέτρες που θα αρκούσαν να κτιστεί μια πόλη, είχαν βγει από τη γη, για να γίνει πιο πρόσφορη στην καλλιέργεια και κτισμένες σε σειρές προστάτευαν και χώριζαν τα χωράφια.Αν δεν είχα γεννηθεί, περπατήσει και εργαστεί μικρός σ'αυτό το τόπο δεν θα τον ανεγνώριζα. Αυτή η σκληρή και απαιτητική γη, γεμάτη πέτρες και θάμνους είχε μερέψει και μετατραπεί σε ένα όμορφο κελαηδιστό και χυμώδη ελαιώνα!!! Ανάλογες ιστορίες θα μπορούν να διηγηθούν χιλιάδες αγρότες,- ή τα παιδιά τους- που είναι διασκορπισμένοι στην κρητική ύπαιθρο.Οπως εκείνη που μου είπε προχθές ο 90χρονος περίπου Μανώλης Λαδουκάκης. “Μια μέρα” , μου είπε, “στις 5 το πρωί, όταν πήγα στο αμπέλι που θα σκάβαμε με τον πατέρα σου και το Μανώλη του Καστίγου, μου είπαν ότι είχαν σκάψει κιόλας ένα μεγάλο κομμάτι. Κι εγώ τους απάντησα έρχομαι από το τάδε χωράφι όπου πρόλαβα και φύτεψα 6 μουρέλα. (=Φυτώρια ελιάς). Αλλωστε ένα ταξίδι από τη μια άκρη στην άλλη της Κρήτης, δεν μπορεί παρά να μας εντυπωσιάσει για το πως κατόρθωσαν αυτοί οι άνθρωποι, να μετατρέψουν ελαιώνες ακόμη και τους λόφους και τις πλαγιές βουνών του τόπου μας. Λίγοι είναι άλλωστε εκείνοι που σκοτώθηκαν από ανατροπή των τρακτέρ που οδηγούσαν σ'αυτά τα μέρη;


Οι ανώνυμοι και αφανείς ήρωες


Τόσο πολύ με έχει εντυπωσιάσει αυτή η τεράστια και ηρωϊκή προσφορά τους, που ζήτησα από τη διεύθυνση της ΕΡΑ Ηρακλείου να μου δώσει μια ώρα την εβδομάδα για να παράγω μια εκπομπή που ονόμασα “ΑΦΑΝΕΙΣ ΗΡΩΕΣ. Μια εκπομπή αφιερωμένη σε όλες και όλους, που όπως αυτοί οι αγρότες,παλιοί και σημερινοί, προσφέρουν στην κοινωνία μας και συμβάλλουν να γίνει ισχυρότερη, καλύτερη, ομορφότερη.

Μπορεί ο Τουρισμός να συναγωνίζεται την ελαιοπαραγωγή από πλευράς εισροής εσόδων στην κρητική οικονομία, αλλά οι συνθήκες μέσα στις οποίες κατακτήθηκε αυτή η θέση από τους ελαιοπαραγωγούς, είναι ασύγκριτες, ποσοτικά και ποιοτικά.

Οι αγρότες πάλαιψαν και παλεύουν με τη γη, τα φυσικά φαινόμενα, την Πολιτεία, και όλους εκείνους που μετά απ'αυτούς εμπλέκονται στη διαδικασία αξιοποίησης και προώθησης του ελαιολάδου. Το να παίρνεις τα πετρώδη εδάφη, μια πεδιάδα, ένα άγριο λόφο ή ένα δυσπρόσιτο βουνό και να το μετατρέπεις σε εύφορο ελαιώνα, είναι σαν να παίρνεις ένα ερείπιο και να το μετατρέπεις σε Παρθενώνα.



Ελαιώνας-Παρθενώνας



Ενώ όμως η μετατροπή του ερειπίου σε Παρθενώνα γίνεται με χρηματοδότηση της Πολιτείας και διεθνών Οργανισμών, η μετατροπή της σκληροτράχηλης γης και η διατήρησή της σε εύφορο ελαιώνα είναι αποτέλεσμα ενός τιτάνιου αγώνα του Αγρότη με τη Γη, την απρόβλεπτη πολλές φορές φύση, την αγνώμονα Πολιτεία και τους συναθρώπους του-αρπακτικά. Ο Παρθενώνας μας θυμίζει την απογείωση του πνεύματος, προστατεύει την ιστορική και την πολιτιστική μας μνήμη και ταυτότητα. Ο ελαιώνας μας τονίζει τη δύναμη της θέλησης, της αυταπάρνησης, της κατάκτησης, της δημιουργίας και της προσφοράς. Κατοχυρώνει την διατροφική μας ασφάλεια, στηρίζει την τοπική μας οικονομία και προ παντός την ασφάλεια της ενδοχώρας με την ενεργή παρουσία των συμπατριωτών μας.Μια παρουσία που διαιωνίζει την αειφόρα ανάπτυξη, την προστασία του περιβάλλοντος απέναντι στους τσιμεντολάτρεις και real estate της αρπακτής. Διατηρεί δε ταυτόχρονα την πολιτιστική μας ταυτότητα και διαφορετικότητα στα πλαίσια του παναθρώπινου πολιτιστικού και πνευματικού γίγνεσθαι. Απέναντι μάλιστα στην ισοπέδωση μιας παγκοσμιοποιημένης κερδοσκοπόφρονας κουλτούρας, που τροφοδοτεί το κυνήγι του εύκολου κέρδους και την επιζητούμενη αποχαύνωση, ερπετοποίηση και χειραγώγηση του κάθε καταναλωτή.Κι ενώ ακόμη και το κλέψιμο ενός μαρμάρινου θραύσματος από το χώρο του Παρθενώνα και της Ακρόπολης τιμωρείται, η λεηλασία του ελαιολάδου και των ελαιοπαραγωγών θεωρείται φυσιολογική, νόμιμα καλυμένη, μέσα στα πλαίσια της αυτοαποκαλούμενης “ελεύθερης αγοράς”, ή του “Κράτους των πολύχρωμων πολιτικά αγροτοπατέρων”.



Γιατί είναι λεηλασία;



Το να πωλείται 2 και 75 δραχμές, και τώρα 2 και 20 με 2 ευρώ το κιλό, δηλ. τα 1000 γραμμάρια του ελαιολάδου, από τον παραγωγό και ο καταναλωτής να αγοράζει το λίτρο, δηλ. τα 912 γραμμάρια από 5 και 50, έως 7 και 50 ευρώ, πως αλλοιώς λέγεται εκτός από λεηλασία; Στη Σουηδία μάλιστα στα καταστήματα “Delicatessen”, το λίτρο του ελαιολάδου πωλείται 80 ευρώ και στα υπερκαταστήματα 20 ευρώ. Ανάλογες τιμές και μεγαλύτερες, έχουν διαπιστωθεί, μεταξύ άλλων στο Λονδίνο και στη Σαγκάη. Και όμως στον καταμερισμό εργασίας της παραγωγής, αξιοποίησης και προώθησης του ελαιολάδου, ο παραγωγός αγρότης εκπληρώνει με άριστα το κομμάτι που του αναλογεί, που είναι και το ζωτικότερο.Παράγει ένα πολύτιμο προϊόν, κάτω από δυσμενέστατες, απρόβλεπτες και ανασφάλιστες συνθήκες. Ενα προϊόν που δεν εισάγεται και είναι ελέγξιμης και ταυτοποιήσιμης προέλευσης. περιεκτικότητας και ποιότητας. Αν μάλιστα λάβομε υπ'όψη μας, ότι ο παραγωγός δεν πληρώνεται συνήθως άμεσα για το προϊόν του, άρα χρηματοδοτεί τον όποιο διακινητή. Αν σκεφθούμε τις ευεργετικές χρηματοδοτήσεις που έχει δώσει και δίδει η Ευρωπαϊκή Ενωση ακόμη και για την διαφήμισή του και από τις οποίες δεν οφελείται στην πλειοψηφεία του ο αγροτικός κόσμος. Αν σ'αυτά προστέσουμε ότι το κόστος παραγωγής- λιπάσματα, εργαλεία κτλ- έχει πολλαπλασιαστεί, δεν είναι φυσιολογικό να πούμε ότι ο ελαιοπαραγωγός ληστεύεται; Οταν μάλιστα ανάλογη συνέπεια και βαθμό, δεν έχουν πάντα εκείνοι που βρίσκονται στα άλλα τμήματα του καταμερισμού εργασίας.



Πώς δικαιολογείται η λεηλασία;



Η λεηλασία δεν ξεκίνησε χθες τή νύκτα. Ξεκίνησε και διαρκεί από πολύ παλιά. Παλιά διέδιδαν ότι δεν μπορούμε να πωλούμε το ελαιόλαδο παρά μόνο χύμα. Γιατί τις διεθνείς αγορές τις ελέγχει η “ιταλική μαφία”!Αρα, από φόβο, είμαστε υποχρεωμένοι να το δίδουμε χύμα. Καθένας μπορεί να φανταστεί, ακόμη και με μια δραχμή μόνο μίζα, πόσα εκατομμύρια μπορούσαν να μπουν στην τσέπη εκείνων που προωθούσαν αυτή την ψεύτικη δικαιολογία. Ψεύτικη γιατί αν αυτό ήταν πράγματι γεγονός, γιατί δεν ζητήθηκε από την Πολιτεία να προσφύγει και να το καταγγείλλει στα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ενωσης; Γιατί ο Ισπανικός διατροφικός όμιλος Sos Cuetera, αγόρασε τις ιταλικές εταιρείες Sasso και Carapelli που διακινούσαν το ελαιόλαδο, μήπως γιατί πίσω της κρύβεται μια “ισχυρότερη ισπανική μαφία”;. Μετά την κατάρρευση αυτού του ψευτοεπιχειρήματος επιστρατεύτηκε το επόμενο. Η δήθεν πληθώρα, η υπερπαραγωγή του ελαιολάδου. Λίγο ακόμη, αν δεν ερχόταν η “πολυδιαφημισμένη” χρηματοπιστωτική κρίση, να μας πουν ότι στις Αλπεις και στα Πυρηναία χιονίζει ελαιόλαδο. Και αυτό είναι ψέμμα επειδή πολλές χώρες που έχουν φυτέψει ελαιόλαδενδρα θα περιμένουν αρκετά χρόνια για να μπουν στην παραγωγή και προπαντός γιατί χώρες εκατοντάδων εκατομμυρίων κατοίκων άρχισαν να καταναλώνουν ελαιόλαδο. Κατανάλωση όμως που στην παγκόσμια κατανάλωση λιπαρών, το ελαιόλαδο κατέχει μόνο το δύο τοις εκατόν( 2 %)!!!.Στο επιχείρημα της υπερπαραγωγής ήλθε τελευταία να προστεθεί και το επιχείρημα της οικονομικής κρίσης, οπότε νέα κατρακύλα, στην εξευτελιστική τιμή των 2 και 20 με 2 ευρώ.!!!



Αυτουργοί και συνένοχοι της λεηλασίας



Πρώτη και καλύτερη η Πολιτεία. Οταν μάλιστα βρίσκεται και στα χέρια μιας πολιτικής παράταξης που θεωρεί ότι η αγορά πρέπει να αφεθεί ελεύθερη, διότι αυτή τα ρυθμίζει όλα. Λες και η αγορά είναι ένας θεόπεμπτος μηχανισμός που ενσαρκώνεται από κάποιον που παραπέμπει στο Αγιο Πνεύμα και στον Αγιο Παντελεήμονα ταυτόχρονα. Ετσι ο αγρότης λεηλατείται διπλά. Από τη μια ο πολλαπλασιασμός του κόστους και από την άλλη οι εξευτελιστικές τιμές.Ακολουθούν οι “Σωτήρες”. Ενώσεις Αγροτικών Συνεταιρισμών και Συλλόγων. Αγροτοπατέρες. Εμποροι. Οι πρώτοι μάλιστα έχουν δημιουργήσει και διαρθρώσει ένα πραγματικό “Κράτος”, που ελέγχει και εξουδετερώνει κάθε άτομο, επιχείρηση, φορέα ή αιρετό που θελήσει να του αντισταθεί ή να του αντιμιλήσει.Ετσι βλέπομε δυστυχώς διορισμούς με πρώτο και βασικό κριτήριο, την υποτακτικότητα και την αφοσίωση στους επί κεφαλής.Αδιαφανείς διαδικασίες. Φαγοπότια και ρακοκάζανα για αιρετούς και ημετέρους. Επικοινωνιακό καταιγισμό με στόχο την κατατρομοκράτηση και την αδιαμαρτύρητη παράδοση του αγρότη, στο έλεος της βουλιμότητας των “Σωτήρων”. Για όσους έχουν αντίρηση θέτω το ερώτημα, είδατε, ή ακούσατε κάποιο αιρετό δήμαρχο, νομάρχη, βουλευτή, αγροτοσυνδικαλιστή να καταγγέλλει αυτή την πραγματικότητα και να καλεί σε κινητοποιήσεις τους ελαιοπαραγωγούς; Είδατε πολλά Μαζικά Μέσα Επικοινωνίας να μην παίζουν το παιχνίδι των “Σωτήρων”, δημοσιεύοντας κάτι περισσότερο από όσα αναφέρουν τα δελτία τύπου ή τις μεγαλο- ή μικρο- στομίες των “Αγροτοσωτήρων”; Είδατε δημοσιεύματα και έρευνες που να θέτουν το ερώτημα γιατί ένα προϊόν που έχει τόσο διαφημιστεί από επιστήμονες και ερευνητές, όσο κανένα άλλο προϊόν στη γη, και μια χώρα της οποίας αποτελεί ένα από τα πολυτιμότερα προϊόντα, δεν έχει κατακτήσει τις διεθνείς αγορές και ανακαλύπτει μόλις τώρα τι είναι τυποποίηση, πιστοποίηση, management κτλ; Διαβάσατε κάποια έρευνα για το ρόλο και την ευθύνη της “Ελαιουργικής” στην κατάρευση των τιμών του ελαιολάδου, ή τουλάχιστον τι έπραξε για την ποιοτική και ποσοτική βελτίωση παραγωγής και τιμών και την πρόληψη των αρνητικών καταστάσεων; Είπαν και επαναλαμβάνουν όποτε πρέπει, με τι ασχολούνται, τι θέσεις κατέχουν και που είναι σήμερα, εκείνοι που την απαξίωσαν;Γιατί ενώ οι ελαιοπαραγωγοί υποφέρουν και διώχνουν τα παιδιά τους μακρυά από την ελαιοκαλλιέργεια και την αγροτική απασχόληση, οι “Σωτήρες” ζουν, πλουταίνουν και διαφεντεύουν;



Γιατί είναι έγκλημα;



Ο αγρότης και ο κάθε ελαιοκαλλιεργητής που δεν μπορεί να καλύψει ούτε τα έξοδά του και συνάμα τον βορβαδίζουν με την επερχόμενη καταστροφή, εγκαταλλείπει την καλλιέργεια. Διώχνει τα παιδιά του προς άλλες ασχολίες. Ενα πολύτιμο προϊόν παίρνει το δρόμο που χάραξαν αυτοί που τον ώθησαν στην εγκατάλειψη της αμπελοκαλλιέργειας. Ενα ζωτικότατο κομμάτι της διατροφικής μας ασφάλειας υποθηκεύεται χωρίς, ελπίδες επιστροφής. Η ύπαιθρος αιμορραγεί, η αστυφιλία αυξάνεται. Κι ενώ η φυσική ασφάλεια και η συνοχή της ενδοχώρας υποσκάπτεται και εξουτερώνεται, η απασχόληση, η ασφάλεια και η συνοχή της πόλης αντί να ενισχύεται αποδυναμώνεται. Η τοπική οικονομία απονευρώνεται. Μια άλλη οικονομία θα καλύψει το κενό, με άλλους πρωταγωνιστές. Είδαμε τι συνέβη στο τομέα του εμπορίου, της βιοτεχνίας, της αμπελοκαλλιέργειας κτλ. Τι απομένει και για πόσους; Και οι άλλοι τι θ' άπογίνουν; Η μεταζύ τους ειρήνη και συνοχή θα επιζήσουν; Μήπως μαζί τους θα εξαφανιστούν και όλα εκείνα που προστάτευε ο άλλος Παρθενώνας, ο Ελαιώνας; Μήπως μαζί του θα εξαφανιστούν και όλοι εκείνοι που τόσο άφρονα και κοντόφθαλμα αντιμετωπίζουν τον ελαιοπραγωγό και τον αγρότη γενικότερα, σήμερα;



Ποια Κρήτη για ποια ανάπτυξη;



Ποια Κρήτη, με ποια ανάπτυξη, με τι είδους κατοίκους, και με ποια πολιτιστική ταυτότητα θέλουμε;
Ας μην αφήσουμε το μέλλον να μας γλιστρά από τα χέρια. Κι ας βγάλουμε επί τέλους τα χέρια από την τσέπη. Τρελαμένους από το εύκολο και το πρόσκαιρο χρήμα πάντα θα έχουμε. Εφιάλτες και Γενίτσαρους γνωρίσαμε στην ελληνική και ανθρώπινη ιστορία μας πολλούς και δεν θα πάψουν ποτέ να υπάρχουν.Ανθρώπους με προνοητικότητα,γενναιοφρόνηση, πατριωτισμό και αντιστάσεις συνεχίζουμε να διαθέτουμε;

(Δημοσιεύθηκε στην ΠΑΤΡΙΣ Ηρακλείου 14.12.2008
και στα ΧΑΝΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑ  Χανίων 29.12.2008 )


Τελευταία ανανέωση ( 03.01.09 )
 
< Προηγ.   Επόμ. >

Μενού
Κεντρική
Ευρώπολις γιατί;
Κρήτη-Ευρώπη
Μίκης Θεοδωράκης
ENISA
50 Χρόνια Ευρώπης
Εκπομπή Αφανείς Ήρωες
Λουξεμβούργο
Κρήτη
Ηράκλειο
ΒΙΚΕΛΑΙΑ Βικέλειος Μορφωτική Εταιρία
Αντισταθείτε
Πρωτοβουλίες
Συνεντεύξεις-Αρθρογραφία-Δημοσιεύματα
Ειδήσεις και νέα
Χρήσιμες ειδήσεις και πληροφορίες
Τρίτη Ηλικία
Sitemap
Σύνδεσμοι
Επικοινωνία
Αναζήτηση
Εγγραφή στο Newsletter
 
Τελευταίες ειδήσεις
Δημοφιλή Άρθρα
Ψηφοφορίες
Η άποψή σας για την εκπομπή
 


© europolis 2005