www.friendsofenisa.eu
Η νέα Μάχη της Κρήτης

Η Ευρώπολις υπενθυμίζει ότι η Μάχη της Κρήτης, ήταν πρώτα και πάνω από όλα, η μάχη για την ανθρώπινη αξιοπρέπεια των Κρητικών, των Ελλήνων, των Ευρωπαίων και ολων των Ανθρώπων.Μια από τις σύγχρονες Μάχες της Κρήτης, είναι πρώτα από όλα και πάνω από όλα, η μάχη για το δικαίωμα της Ευρωπαϊκής Νησιωτικής Ευρώπης,να έχει τα ίδια δικαιώματα με την Ηπειρωτική Ευρώπη. Οπως το να φιλοξενεί ένα ΕυρωπαΪκό Οργανισμό, τον ΕΝΙΣΑ, όπως φιλοξενεί τους άλλους 26 η Ηπειρωτική Ευρώπη. Είναι μια μάχη για την αξιοπρέπεια του Ευρωπαίου πολίτη, δηλ. για μια Ευρώπη της συνοχής, της ισόρροπης ανάπτυξης, του αμοιβαίου σεβασμού, του αμοιβαίου συμφέροντος και της αλληλεγγύνης.
 

 

Κεντρική arrow Ηράκλειο arrow Κώστας ΣΧΙΖΑΚΗΣκαι το Μουσειο Εικαστικών Τεχνών
Κώστας ΣΧΙΖΑΚΗΣκαι το Μουσειο Εικαστικών Τεχνών E-mail
25.11.07
ΚΩΣΤΗΣ ΣΧΙΖΑΚΗΣ - Οραματίστηκε και δημιούργησε Μουσείο Εικαστικών Τεχνών στο Ηράκλειο
ΚΩΣΤΗΣ ΣΧΙΖΑΚΗΣ - Οραματίστηκε και δημιούργησε Μουσείο Εικαστικών Τεχνών στο Ηράκλειο«Tο Μουσείο Εικαστικών Τεχνών φιλοδοξεί ν’ αποτελέσει χώρο διαλόγου μεταξύ καλλιτεχνών και φιλότεχνων. Για να επιτευχθεί όμως αυτό χρειάζονται υποδομές που τώρα απουσιάζουν. Εκτός από τις υποδομές υπάρχει βέβαια πάντα η «όρεξη».
ΠΑΤΡΙΣ - 24/11/2007 »
ΚΩΣΤΗΣ ΣΧΙΖΑΚΗΣ - Οραματίστηκε και δημιούργησε Μουσείο Εικαστικών Τεχνών στο Ηράκλειο

Συνέντευξη στη Σοφία Τσεντελιέρου

«Tο Μουσείο Εικαστικών Τεχνών φιλοδοξεί ν’ αποτελέσει χώρο διαλόγου μεταξύ καλλιτεχνών και φιλότεχνων. Για να επιτευχθεί όμως αυτό χρειάζονται υποδομές που τώρα απουσιάζουν. Εκτός από τις υποδομές υπάρχει βέβαια πάντα η «όρεξη».

Σήμερα τον κάθε καλλιτέχνη τον βλέπω στη «μοναξιά» του, κάτι βέβαια που θα πρέπει να απασχολήσει τον ίδιο ως προσωπικότητα, παρόλο που για ’μας, για το κοινό, αυτή η «μοναξιά» πιθανότατα να βγάζει και καλύτερα αποτελέσματα.

Δε νομίζω ότι εμείς τοπικά μπορούμε να είμαστε αποδέκτες παρόμοιων επιθυμιών. Στην Αθήνα με τις πολλές γκαλερύ και τις πολλές εκθέσεις αναπτύσσεται περισσότερο η σκέψη και ο διάλογος, επί του παρόντος τουλάχιστον».

Η έλλειψη Δημοτικής Πινακοθήκης είναι ένα θέμα που επισημαίνουν με κάθε αφορμή τόσο οι καλλιτέχνες, όσο και οι φιλότεχνοι του Ηρακλείου. Το μεγάλο αυτό κενό στα εικαστικά έρχεται να καλύψει μια ιδιωτική πρωτοβουλία.

Με τη δημιουργία του Μουσείου Εικαστικών Τεχνών από τον αρχιτέκτονα-μηχανικό Κωστή Σχιζάκη δίνεται η ευκαιρία στους νέους της πόλης να γνωρίσουν την τοπική ιστορία της Τέχνης, αλλά και στους καλλιτέχνες να παρουσιάσουν έργα τους, να επικοινωνήσουν με κοινό και άλλους καλλιτέχνες.

Στο Μουσείο Εικαστικών Τεχνών Ηρακλείου παρουσιάζονται έργα Κρητών κυρίως καλλιτεχνών, καλλιτεχνών που έζησαν στο νησί, καθώς και έργα εικαστικών που παρουσιάστηκαν σε αίθουσες Τέχνης της Κρήτης. Τα έργα καλύπτουν χρονικά επτά περίπου δεκαετίες και καλύπτουν έξι θεματικές ενότητες, σύμφωνα με το διαχωρισμό που έχει γίνει από την ιστορικό τέχνης Ντενίζ Αλεβίζου, η οποία στηρίζει την προσπάθεια του κ.Σχιζάκη. Οι ενότητες αυτές είναι: Τοπιογραφίες-θαλασσογραφίες-ζωγραφικές αποδόσεις σπιτιών, Υπαιθρισμός, Φύση, Νεκρή Φύση, Γυναίκα-ερωμένη-μούσα-μοντέλο-αφορμή και Χιούμορ. Ορισμένοι από τους καλλιτέχνες των οποίων έργα εκτίθενται στο Μουσείο είναι ο Θωμάς Φανουράκης, ο Νίκος Βισκαδουράκης, ο Αριστείδης Βλάσσης, ο Γιάννης Μιγάδης, ο Θωμάς Παπαδοπεράκης, ο Μιχάλης Δουκουμετζάκης, ο Δημήτρης Τζάνης κ.ά.

Το Μουσείο έχει ιδρυθεί από το 2000 και τους τελευταίους μήνες λειτουργεί στο κτίριο επί της οδού Νυμφών 3 στον Πόρο.

Ο Κωστής Σχιζάκης μιλά στην «Π» για τη δημιουργία του Μουσείου, για την επιλογή των έργων που παρουσιάζονται σ’ αυτό, αλλά και για τα εικαστικά στην πόλη του Ηρακλείου.

«Π»: Πώς η αγάπη σας για την Τέχνη οδήγησε στη δημιουργία του Μουσείου Εικαστικών Τεχνών Ηρακλείου;

Κωστής Σχιζάκης: Ακριβώς. Είναι έτσι όπως το λέτε κι αυτή είναι και η πλήρης αλήθεια. Μέσα από μια μακριά, μακρότατη πορεία, μέσα από την επαφή με το καθ’ εαυτό αντικείμενο που άρχισε πολύ νωρίς προσπάθησα να εκτιμώ και μετά να συλλέγω, με συναισθηματικούς κυρίως κώδικες, έργα τέχνης προσπαθώντας να μεταφράσω και να φέρω κοντά μου το σχήμα, το χρώμα και τη θεματολογία που διακρίνει τον κάθε πίνακα. Όταν κάποια στιγμή αυτές οι αγορές κάλυψαν την ανάγκη για τη «διακόσμηση» του σπιτιού, άρχισε πλέον η καθ’ εαυτού συλλογή με σκοπό τη δημιουργία του Μουσείου που κυρίως θα προβάλλει τη δύναμη των έργων των Κρητών καλλιτεχνών τα οποία επίσης είχα διακρίνει ότι πρόκειται για κάτι εξαιρετικά σημαντικό.

«Π»: Υπάρχει ενδιαφέρον από το κοινό για τα εικαστικά; Εντάσσει στο πρόγραμμά του μια επίσκεψη σ’ έναν χώρο όπου εκτίθενται έργα Τέχνης;

Κωστής Σχιζάκης: Για το ευρύ κοινό όχι. Οι επισκέψεις τόσο στο συγκεκριμένο χώρο αλλά και γενικότερα στις αίθουσες τέχνης, δε θα τις χαρακτήριζα συχνές. Εξάλλου η πλήρης έλλειψη στις μέρες μας χώρων που να φιλοξενούν έργα τέχνης αλλά κι ακόμα να πραγματοποιούνται εκθέσεις, είναι αισθητή. Ξέρετε, σ’ αυτά τα θέματα φτάνεις μετά από μια καλλιέργεια που στον τόπο μας, κι εννοώ την Ελλάδα, τώρα μόνον αρχίζει δειλά να εμφανίζεται, με τα σχολεία καλλιτεχνικής κατεύθυνσης όπου τα μαθήματα αισθητικής προσανατολίζουν ένα μέλλον αρκετά πιο αισιόδοξο.

«Π»: Η πρωτοβουλία ενός ιδιώτη έρχεται να καλύψει ένα μεγάλο κενό στο χώρο των εικαστικών στην πόλη του Ηρακλείου. Ωστόσο, υπήρξαν ή υπάρχουν στιγμές που αντιμετωπίζεται με επιφύλαξη αυτή η προσπάθειά σας;

Κωστής Σχιζάκης: Είναι πολύ πιθανό αυτό να συμβαίνει. Αλλά δεν με ενδιαφέρει… Το παραμερίζω, το παραλείπω, είναι ένα θέμα που δε μ’ απασχολεί. Αλλοίμονο αν έδινα βάση στις επιφυλάξεις του είδους. Δεν θα είχα πετύχει τίποτα.

Πριν λίγο καιρό είχα μια σοβαρή περιπέτεια υγείας, μ’ αρέσει να διηγούμαι ότι όταν με αντίκρισε ο Άγιος Πέτρος, μου είπε – Μα! Όχι εσύ… γύρνα πίσω να κάνεις τη δουλειά που ξέρεις… Από τότε, πιστέψτε με, ενεργώ ολοταχώς και προς αυτή την κατεύθυνση.

«Π»: Οι ίδιοι οι καλλιτέχνες πώς αντιμετωπίζουν την πρωτοβουλία σας;

Κωστής Σχιζάκης: Θα έλεγα θετικά. Κατ’ αρχήν προβάλλει το έργο τους, την τέχνη τους και είναι μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία διαφήμισης εν μέρει και εν συνόλω. Ακόμη η πρόθεση να περιοδεύσει η συγκεκριμένη έκθεση που περιλαμβάνει σχεδόν όλους τους Κρήτες καλλιτέχνες ανά την Ελλάδα και το εξωτερικό, θα δημιουργήσει ένα θετικό ρεύμα, διότι η στάθμη, η ποιότητα της συγκεκριμένης έκθεσης που προβάλλεται τώρα από το Μουσείο με τίτλο «Μια ματιά στο εικαστικό τοπίο της Κρήτης», είναι εξαιρετικά υψηλή.

«Π»: Με ποια κριτήρια επιλέγετε τα έργα που παρουσιάζονται στο Μουσείο;

Κωστής Σχιζάκης: Τα περισσότερα καθαρά συναισθηματικά. Όμως όταν φτάνεις στην πληρότητα νιώθεις την υποχρέωση να καλύπτεις τα κενά. Και σε ονόματα και σε τεχνικές κι ακόμα και σε περιόδους που μεγαλουργεί ο κάθε καλλιτέχνης. Είναι πολλά τα κριτήρια κι ευτυχώς η ιστορικός τέχνης κα Ντενίζ Αλεβίζου, που βοηθά και ενισχύει την προσπάθεια αυτή, έχει άριστη γνώση και καθαρή άποψη αλλά και αντίληψη επί του θέματος.

«Π»: Πέρα από την έκθεση των έργων το Μουσείο Εικαστικών Τεχνών θα μπορούσε ν’ αποτελέσει και εστία διαλόγου καλλιτεχνών, φιλότεχνων κ.ά.;

Κωστής Σχιζάκης: Αυτό ακριβώς φιλοδοξεί. Για να επιτευχθεί όμως αυτό χρειάζονται υποδομές που τώρα απουσιάζουν. Εκτός από τις υποδομές υπάρχει βέβαια πάντα η «όρεξη». Σήμερα τον κάθε καλλιτέχνη τον βλέπω στη «μοναξιά» του, κάτι βέβαια που θα πρέπει να απασχολήσει τον ίδιο ως προσωπικότητα, παρόλο που για ’μας, για το κοινό, αυτή η «μοναξιά» πιθανότατα να βγάζει και καλύτερα αποτελέσματα. Δε νομίζω ότι εμείς τοπικά μπορούμε να είμαστε αποδέκτες παρόμοιων επιθυμιών. Στην Αθήνα με τις πολλές γκαλερύ και τις πολλές εκθέσεις αναπτύσσεται περισσότερο η σκέψη και ο διάλογος, επί του παρόντος τουλάχιστον.

«Π»: Πώς ένας ιδιώτης μπορεί να διαχειριστεί τη λειτουργία ενός χώρου όπως το Μουσείο Εικαστικών Τεχνών; Παρουσιάζονται δυσκολίες ή εμπόδια στο έργο σας;

Κωστής Σχιζάκης: Προσωπικά εγώ έχω μάθει με πείσμα και οργάνωση να παλεύω γι’ αυτό που θέλω να πετύχω. Δεν συμβαίνει πάντα το αποτέλεσμα να είναι ευτυχές. Έτσι λοιπόν προσθέτω και τη φράση «στη σφαίρα του εφικτού».

«Π»: Ένας συλλέκτης τι θα πρέπει να προσέχει και τι ν’ αποφεύγει σε σχέση με την αγορά έργων Τέχνης;

Κωστής Σχιζάκης: Είμαι εξαιρετικά φρέσκος ως συλλέκτης. Δεν έχω μάθει τις κακοτοπιές, παρόλο που τις υποψιάζομαι. Φρονώ όμως ότι πρέπει να έχει καλή γνώση της αγοράς και πολύ καλύτερους συμβούλους πάνω στον τομέα που με τις γνώσεις του τον βοηθούν να κατευθύνει το ένστικτό του. Σε ’μένα το όλο θέμα εξελίχθηκε διαφορετικά. Πρώτα έσβησα τη δίψα μου για όλες αυτές τις όμορφες εικόνες που παρουσίαζε ο κάθε καλλιτέχνης κι όταν οι εικόνες έγιναν πολλές, είπα ότι αυτό δεν είναι πια δικό μου κτήμα… πρέπει να φανεί, πρέπει να αποτελέσει διδασκαλία και δίδαγμα στους νεότερους. Αυτό και γίνεται.

«Π»: Στο Ηράκλειο έχουν γίνει παραλείψεις στον τομέα των εικαστικών σε θεσμικό επίπεδο;

Κωστής Σχιζάκης: Ας πούμε ότι έχουν γίνει προσπάθειες και μερικές απ’ αυτές σοβαρές, όπως την περίοδο 1974 – ’89 από το Δήμο Ηρακλείου. Υπήρξαν κι άλλες σκέψεις που έμειναν στα λόγια… Ξέρετε κάτι, το ευχάριστο δεν θα είναι να μείνω μόνος μου όπως ξεκίνησα στον τομέα αυτό, το ευχάριστο θα είναι να συνενωθούν παρόμοιες δυνάμεις και να αναπτυχθεί η ιδέα, σ’ ένα κόσμο καλύτερο όπως στα σημερινά παιδιά που έρχονται με τα σχολεία τους και βλέπουν την έκθεση. Ο στόχος μου είναι το μέλλον… Για σκεφθείτε… δεν έχουν περάσει ακόμα 100 χρόνια από την έναρξη λειτουργίας του Αρχαιολογικού Μουσείου και όταν άνοιξε είχε έξι προθήκες σε μια αίθουσα 50 τ.μ..

«Π»: Τι θα περιμένατε ν’ αλλάξει ώστε να μιλάμε για έναν τόπο όπου υπάρχει γενικό και ουσιαστικό ενδιαφέρον για την Τέχνη;

Κωστής Σχιζάκης: Θα έλεγα να αλλάξουν οι καιροί και θα προσέθετα να αλλάξουν και οι άνθρωποι. Να έρθουν οι καινούριοι και αυτοί θα φέρουν μαζί τους… καινούριο αέρα και ένα άλλο πολιτισμό που θα περιέχει το σπόρο μας.

»
 
< Προηγ.   Επόμ. >

Μενού
Κεντρική
Ευρώπολις γιατί;
Κρήτη-Ευρώπη
Μίκης Θεοδωράκης
ENISA
50 Χρόνια Ευρώπης
Εκπομπή Αφανείς Ήρωες
Λουξεμβούργο
Κρήτη
Ηράκλειο
ΒΙΚΕΛΑΙΑ Βικέλειος Μορφωτική Εταιρία
Αντισταθείτε
Πρωτοβουλίες
Συνεντεύξεις-Αρθρογραφία-Δημοσιεύματα
Ειδήσεις και νέα
Χρήσιμες ειδήσεις και πληροφορίες
Τρίτη Ηλικία
Sitemap
Σύνδεσμοι
Επικοινωνία
Αναζήτηση
Εγγραφή στο Newsletter
 
Τελευταίες ειδήσεις
Δημοφιλή Άρθρα
Ψηφοφορίες
Η άποψή σας για την εκπομπή
 


© europolis 2005